- פייסבוק היא רשת חברתית הגדולה והמובילה ביותר והיא מתאפיינת בדינאמיות רבה ובמגוון רחב של תכנים.
- הדינאמיות מתאפיינת בשינויים תכופים העשויים להשפיע על מבנה אתר פייסבוק, על מבנה ההגדרות מבחינת מיקומם באזור ההגדרות.
- כתוצאה מהאופי הדינאמי של פייסבוק ייתכנו גם שינויים מבחינת אפשרויות הניווט של תוכנות קוראות מסך וייתכנו אף שינויים אשר ישפיעו על חוויית הנגישות של המשתמש.
ניווט בציוני דרך
- מקש ה D במקלדת משמש לניווט בין ציוני דרך. לחיצה על D פירושו מעבר קדימה בין ציוני דרך ולחיצה על צירוף המקשים Shift+D פירושה חזרה לציון הדרך הקודם. לאחר שמגיעים לציון הדרך הרצוי – אפשר לעבור עם מקש חץ תחתון או מקש ה TAB בכדי להמשיך ולחקור את האזור.
חשוב לציין כי באתר פייסבוק נעשים שינויים תכופים במבנה וניווט האתר. לפיכך, לא מומלץ לפרט את מבנה ציוני הדרך שכן הניסיון מלמד שהם משתנים תדיר.
- אזור שדה חיפוש לאיתור חברים, דפים או קבוצות. באופן אוטומטי, כאשר מגיעים למקום זה, פייסבוק מציעה את רשומות החיפושים האחרונים של המשתמש – אנשים, קבוצות ודפים. בשדה החיפוש ניתן להזין שם של אדם, דף פייסבוק או קבוצה בפייסבוק. כשתוצאות חיפוש יהיו זמינות, הפוקוס יגיע לתוצאת החיפוש הראשונה ומשם ניתן לנווט עם מקש ה TAB במקלדת לתוצאות החיפוש הבאות או ללחוץ על ENTER בכדי לגלוש לעמוד המבוקש.
- אזור שם התצוגה של המשתמש ממנו ניתן לנווט באמצעות מקש ה TAB בין היתר לכפתורים המשמשים להתראות, הודעות, בקשות ואישורי חברות, הגדרות, קיצורי דרך של פרטיות ועוד.
- אזור תפריט צד: אזור זה מוגדר אף הוא כציון דרך כך שניתן להגיע אליו עם מקש D במקלדת. באזור זה ניתן למצוא את רשימות היישומים, הדפים, הקבוצות, אירועים, רשימות חברים ועוד. באזור זה ניתן לנווט עם מקש ה TAB או עם מקשי החיצים במקלדת – חץ תחתון לסקירת הרשימות כלפי מטה וההפך.
- ציר הזמן: בציר הזמן ניתן לצפות בפרסומים של חברים, דפים שהמשתמש נרשם אליהם, קבוצות ועוד. נכון לעת כתיבת מאמר זה, אזור זה אינו מוגדר כציון דרך אך ניתן להגיע לסקירת ציר הזמן באמצעות לחיצה על מקש h במקלדת והספרה 5. כלומר, כותרות ברמה 5 מוגדרים כשמות קישור של חברים, דפים, קבוצות ופרסומים שונים המופיעים בציר הזמן. בכדי לסקור פרסום מסוים ניתן להשתמש במקש חץ תחתון. בכדי לדלג לפרסום הבא ניתן ללחוץ שוב על הספרה 5 בשורת המספרים האופקית במקלדת המציינת מעבר לכותרת h5 הבאה.
- בלחיצה על חץ תחתון בכדי לסקור פרסום ניתן להיחשף לידע כגון עם מי שותף הפוסט, לפני כמה זמן, הצגת תרגום לפוסט, הצגת כתובת הקישור במידה ומצורף קישור, אזור סימוני ה"אהבתי", הוספת רגשות ותגובות ועוד.
- בכדי לסקור תגובות של משתמשים ניתן לנווט בכל פרסום על הכותרת הבאה – כלומר הקשה על מקש ה H במקלדת או על הספרה 6 למעבר ישיר לכותרת תגובות – כמובן במידה וקיימות. וכך הלאה, במידה ומעוניינים לסקור את הפרסום הבא, לחיצה על כותרת ברמה 5 תביא את מוקד המקלדת לפרסום הבא.
גלישה בצ'ט עם איש קשר
הצ'ט בפייסבוק נגיש עם NVDA. ישנן כמה דרכים להגיע לצ'ט עם איש קשר. דוגמה אחת היא הגעה לצ'ט איש קשר מאזור ההתראות על הודעות. כאשר נכנסים לעמוד הבית של פייסבוק ובמידה ושנן הודעות חדשות, מוקד המקלדת יגיע תוך זמן קצר באופן אוטומטי אל אזור ההודעות או ההתראות. במידה והתקבלה הודעה חדשה, ניתן לנווט אל שם איש הקשר ולחיצה על ENTER תפתח את חלון הצ'ט. סמן העכבר יהיה ממוקם באופן אוטומטי באזור הכתיבה. בכדי לסקור את ההודעה אחרונה ניתן ללחוץ על צירוף המקשים Shift+Tab ו NVDA תקריא את ההודעה האחרונה. לחיצה שוב על מקש Shift+Tab או חץ עליון יאפשרו לסקור את היסטוריית הצ'ט. לחיצה על TAB תביא את המשתמש לשדה העריכה לצורך כתיבת טקסט. במידה ולא עוזבים את חלון הצ'ט, בכל פעם שאדם מקליד הודעה, היא תוקרא באופן אוטומטי על ידי NVDA. בכדי לצאת מחלון הצ'ט ניתן ללחוץ על מקש האקסייפ ESC. לחיצה אחת תוציא את המשתמש ממצב הזנת הקלט במידה והוא נמצא בשדה העריכה ולחיצה נוספת תסגור את חלון הצ'ט.
אתר פיסבוק בגרסת סלולר
נכון לעת כתיבת סעיף זה, פיסבוק מאפשרת גישה לאתר פייסבוק באמצעות גרסת אינטרנט נוספת המותאמת לגלישה באמצעות הסלולר. מדבר באתר המספק נגישות טובה יותר למשתמשי תוכנות קוראות מסך מצד אחד אך מצד שני מדובר בגרסה מצומצמת יותר של אתר פייסבוק ושירותי פייסבוק. פירוש הדבר הוא שלא ניתן יהיה לגשת לכל הפעולות והתכנים אליהם ניתן לגשת בגרסת פייסבוק באתר הרגיל או באמצעות אפליקציות סלולר.
לכניסה לאתר פייסבוק המותאם לגלישה סלולרית ניתן לגלוש לקישור https://m.facebook.com/
עד כאן סקירה קצרה של חלק מתכונות המרכזיות באתר הבית של פייסבוק במצב משתמש רשום. המעוניינים בהרשמה לשירותי פייסבוק יצטרכו להירשם באתר, ליצור פרופיל משתמש ולצרף חברים חדשים, להצטרף לקבוצות עניין ולעקוב אחר דפים של אנשים או ארגונים.
רישום לפייסבוק
על מנת להירשם כמשתמש ברשת החברתית של פייסבוק ניתן להיכנס לאחד משני הקישורים הבאים
- גרסת פייסבוק לגלישה סלולרית בקישור https://m.facebook.com/reg/?cid=103&refid=8
- גרסת פייסבוק לגלישה מדפדפן מותאם לשולחן עבודה בקישור https://he-il.facebook.com/
בשתי הגרסאות ניתן לנווט בטופס המקוון להרשמה עד ליצירת חשבון.